گنجینه

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

آخرین مطالب

درباره رشته دانشگاهیم

يكشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۹ ب.ظ

علوم تربیتی چیست؟

علوم تربیتی (تعریف، فایده و گرایش‌ها)
علوم تربیتی در میان رشته‌‌های علوم انسانی مجموعه‌‌‌ای از دانش‌های به هم پیوسته است که به بررسی مبانی، اصول، اهداف، روش‌ها و حل زمینه‌ها و عوامل تعلیم و تربیت می‌پردازد و از روش عقلی و بحث‌های فلسفی در تعلیم و تربیت و نیز روش‌های علمی و یافته‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و... در مباحث نظری و کاربرد سود می‌برد.
 
 

 

علوم تربیتی در وهله اول دارای فایده عملی است یعنی به عمل تربیت در همه مراحل مدد می‌رساند و مانند همه علوم دیگر در هم‌آوایی کنونی پژوهش، نقش غیر مستقیمی را ایفاء می‌کند. به این معنا که برای رشته های علمی دیگر زمینه به آزمایش گذاشتن نظریه هایی مربوط به زمینه‌های دیگر را فراهم می‌کند.
در یک تقسیم‌بندی، علوم تربیتی به سه دسته تقسیم می‌شود:
الف- علومی که شرایط عمومی و محلی تربیت را مطالعه می‌کنند. از قبیل: تاریخ آموزش و پرورش، جامعه شناسی آموزش و پرورش، مدیریت آموزشی و....
ب- علومی که اوضاع و وقایع تربیتی را چنانکه هستند مطالعه می‌کنند. از قبیل علوم مربوط به روش تدریس، و نظریه‌های مربوط به برنامه ها، روانشناسی اجتماعی، علوم مربوط به ارزشیابی و روانشناسی پرورشی.
ج- علومی که تفکر درباره تربیت و تحول آن را مطالعه می‌کنند. مثل فلسفه آموزش و پرورش.
در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اولین گروه آموزشی در رشته علوم تربیتی در سال 1372 از بین فارغ التحصیلان دوره عمومی پنج ساله معارف اسلامی مؤسسه در راه حق، تشکیل گردید و پس از رسمیت یافتن مؤسسه امام خمینی (ره) فعالیت خود را دراین مؤسسه ادامه داد وتا کنون از طریق پذیرش وتشکیل گروه‌های جدید ونیز گروه‌های پژوهشی، اصلاح برنامه‌ها وساختار گروه به رشد نسبی خوب از نظر کمیت و کیفیت رسیده است.
چارت تشکیلاتی گروه متشکل از مدیر گروه، شورای علمی، دبیر آموزشی، دبیر پژوهشی و 5 تن از اساتید و اعضای هیأت علمی متخصص در یکی از گرایشهای علوم تربیتی است. دبیران آموزشی و پژوهشی گروه دو نفراز فارغ التحصیلان دوره اول کارشناسی ارشد علوم تربیتی بوده که ضمن عضویت در هیأت علمی مؤسسه، در امر آموزش و پژوهش هستند. دبیران، مسئولیت همکاری با مدیر گروه و پیگیری امور آموزشی و پژوهشی گروه را به عهده دارند. تهیه و تدوین برنامه پنج ساله آموزشی و پژوهشی، بررسی و تجدید نظر در سرفصل‌های مقطع کارشناسی، و مطالعات مقدماتی و نهایتاً تهیه سرفصل‌های دو گرایش جدید «تربیت دینی» و «تعلیم و تربیت ارزشها» در مقطع کارشناسی ارشد و رشته "فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی" در مقطع دکتری از جمله فعالیت‌های این شورا در طول چند سال اخیر می‌باشد.
۹۳/۰۳/۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
احمد اسماعیلی مقدم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی